De terugvaart van de Josephine naar Acquoy

30 mei 2020
Vanmorgen gebracht door Gerard en Janine. Was heel gezellig. Daar de letters erop geplakt. Staat mooi hoor. Daarna zijn we gaan varen. De eerste brug, diesel en water tanken. Al varend naar Blokzijl. Voor het eerst een sluis gedaan. Het aanleggen voor de sluis was nog wel een ding, maar binnen in de sluis ging alles goed. Lekker nu aangelegd en aan een Steigerbiertje en en wijntje op het dek. na het eten zijn we Blokzijl gaan verkennen. Mooie haven,  ijsje gegeten, plaatselijke brouwerij gevonden, maar alles was nog dicht. 1 juni gaat alles weer open. komen we nog zeker een keer terug.

31 mei, we liggen buiten Blokzijl en varen vandaag naar naar Elburg.  Om half 11 vertrokken we. Bijzonder mooie tocht. Harde wind op de achterkant maar wel lekker varen. Brug waar we net onderdoor konden. Jol moest wel vlaggenkruis platleggen. Tweede sluis gehad ook dit ging ook goed. Langzaam de haven van Elburg in varen best spannend. Zo op het oog niets vrij. Draaien tussen boten. (Iedereen kijkt). Maar dat ging ook goed. Een eigenaar van een boot zei dat er daar nog een plekje vrij was. Moest me melden bij het kantoor. Niemand te vinden. Dus liggen we wellicht op iemand anders zijn plek. Morgen maar gaan betalen en Elburg gaan bekijken.

1 juni vanmorgen na het ontbijt eerst met de vouwfiets Elburg gaan verkennen. Geweldige stad zeg, ze waren helemaal klaar voor 1 uur om open te gaan. Hier gaan we nog een keer terug meteen B&B erbij. Nog even havengeld betaald, schandalig duur € 23.35. En toen kwam het probleem hoe gaan we wegvaren? Allerlei manieren hebben we bedacht. Gelukkig met hulp van een andere jachteigenaar zijn we achteruit de haven uitgevaren. Ging bijna helemaal goed raakte een rubberbootje iets. Dus daarna met een vaartje van 8 km per uur naar Harderwijk gevaren. Wat een drukte en wat een rustig water. We liggen nu buiten de haven aan we aanlegsteiger. We zijn er al vroeg maar liggen nu te bakken in de zon. Lekker hoor! Maar na giga drukke langsvarende boten is er nu rust. En even later liggen we helemaal alleen. Wel een goede daad verricht, een zwemmer kon niet in zijn boot klimmen, zwemtrap vergeten. Met de vaarboom de distels enz. weggeslagen en hem daarmee op de kant getrokken. Hierna zien we het mooi nacht worden.

2 juni 2020 Vanmorgen wakker geworden aan de rand van Harderwijk. Gisteren nog een paar avondfoto’s gemaakt. We lagen hier alleen. Na een lekker ontbijtje de motor gestart. En gaan varen. Wat een rustig water. Met een rustig vaartje naar Bunschoten-Spakenburg. Raar dat je bij stand Nulde voorbij vaart. Bijzonder is dat we iedere keer met de auto naar Giethoorn reden en ik tegen Jol zij daar varen we straks. Even kwamen er twee grote vrachtschepen achterop varen. We zijn toen effe slow gaan varen. Dus in een rustig vaartje naar de sluis. Aangelegd en even later als eerste erin gevaren. We zakten maar liefst 7,5 cm. Daarna in een rustig vaartje naar Bunschoten-Spakenburg gevaren. Daar aangelegd, ging weer vrij makkelijk. Vouwfietsen in elkaar gezet en havengeld betaald. Gelijk boodschappen gedaan en een restaurant besproken voor de avond. Het was warm dus gauw met de boodschappen naar de boot omkleden in zwempak en afkoelen heerlijk hoor. De huidige zwemtrap van de Josephine is niet geschikt om te gebruiken. Dus moesten we zo zwemmen. Na een koud watertje zijn we uit eten gegaan in de stad. Heerlijk gegeten bij Spui 76. Nu avond houden. Morgen diesel en water tanken en dan op naar Muiden/Weesp.

3 juni Vertrek van Bunschoten-Spakenburg naar Weesp. Watertanks zijn weer gevuld. Daarna zijn we de gemeentehaven in gevaren om diesel te tanken. Mooi stukje varen hoor met mooie nieuwbouw en tussen de ligplaatsen door gevaren naar de pomp. De motor (of wij varen zuinig) gebruikt niet veel na 100 km varen hoefde er maar 27 liter bij. Het wegvaren leek lastig. Met de motor kreeg we de neus van het schip niet zo maar in de het midden van de vaart. Maar de vaarboom bracht uitkomst. We konden de punt goed naar buiten duwen. De havenmeester zei jullie hebben een houten boegschroef. Die term houden we erin. Om half 11 vertrekken we naar Weesp. We begonnen met windkracht 3 maar op het Gooimeer werd het windje tegen kracht 5. De Josephine kreeg hoge harde golven tegen. Ze kraakte en piepte overal. Dus van het gas af en rustig verder gegaan. Na Muiderberg hadden we de keuze. Rechtsaf dan zouden we voor Pampus gaan liggen. Maar nee toch maar linksaf en varen richting “De Grote Zeesluis van Muiden”. Ja, we kwamen ook langs het Muiderslot en de Groene Draeck van Trix. Ze ziet er fantastisch uit. De Grote Zeesluis blijkt een  heel liefelijk sluisje te zijn. De grote wateren hebben we gehad nu krijgen we nog alleen kanalen en rivieren. De Vecht begint gelijk mooi. Na de spoorbrug aangelegd in de jachthaven aan de Hoogstraat. Morgen verder naar Maarssen, dan krijgen we zeker weer wat moois te zien.

4 juni 2020. Planning was om van Weesp naar Maarssen te varen over de Vecht. Maar de eindbestemming is Vreeswijk vlak bij de sluis geworden. Gisteravond kregen we visite van Anouk en Pieter Bas. Dat was heel gezellig en nog dank voor de waterpomptang. De tweede gasfles kunnen we nu aansluiten. Nadat we wakker werden in Weesp zijn we eerst boodschappen gaan doen. Motor gestart en de elektronica aangezet. Echter de usb lader was kapot. Naar de Blokker een nieuwe gehaald. En zo begint ons avontuur over de Vecht. De Vecht kenmerkt zich met hele mooie grote huizen, boerderijen, theehuisjes, leuke stadshaventjes en heel veel woonboten. Het was er rustig en mooi af en toe een drupje regen. En we varen echt bijna alleen op de rivier af en toe kwamen we een varende boot tegen. Zelfs nog een zelfde boot die wij hebben gekocht. Wat een leuke model boot is het toch. Om half vijf waren we bij de ligplaats in Maarssen. We zijn weer een vaarervaring rijker en veel leuke bruggen gehad. Omdat het weer vrij rustig was besloten we vandaag toch maar de 12 kilometer op het Amsterdam Rijnkanaal te gaan varen. Alles in de boot vastgesjord, zwemvesten aan en voorzichtig de Vecht af het grote ARK op. Eerst een stukje richting A’dam om zeker te zijn dat we veilig konden over steken. De vrachtboten varen hard. Na het oversteken het gas er flink op, maar de grote vrachtboten kwamen ons al snel inhalen. Maar ook aardig wat tegenliggers. De golven kwamen van links en rechts, tegen en mee. Ons bootje surfde af en toe door het kanaal. Het was goed te doen. Af toe zware klappen op de golven, maar veel minder erg dan de windkracht vijf op het Gooimeer. Na 12 kilometer sloegen we rechtsaf naar het Merwedekanaal en gingen door de sluis. Eindelijk een mooie sluis met een stijging van meer dan een meter. Daar aan de sluiswachter gevraagd of we morgen naar Vianen kunnen varen. Hij vertelde dat ivm de droogte dat daar alleen tot 12 uur geschut wordt en om het even uur kun je erin. Dus morgenochtend rond 9 uur gaan we door de sluis van Vreeswijk en de Lek over naar Vianen. Morgenavond willen we in de haven van de binnenstad van Gorinchem overnachten.

Bijgaand nog wat foto’s en filmpjes van vandaag.

5 juni 2020. Van Vreeswijk naar Gorinchem. Een bijzondere vaartocht is dit geworden. We vonden het zelfs leuk om in de regen te varen.

Vanmorgen bijtijds opgestaan en ontbijtje gegeten met gekookt eitje. We moeten om 10 uur bij de Grote Sluis Vianen zijn i.v.m. de lage waterstand wordt er alleen in de even uren geschut richting Gorinchem. Dus we kunnen alleen om 10 uur en 12 uur er doorheen Na 12 uur blijft de sluis dicht tot de volgende dag. De Koninginnensluis (2 keer schutten) begint om 9 uur voordat je hier door bent met ook nog een brug die open moet ben je zo 40 minuten verder. De regen kwam inmiddels met bakken uit de hemel. Jolanda heeft haar zonnehoed en zonnebril ingewisseld voor een regenjas, zeem en wisser. De laatste twee voor de condens van de ramen binnen. Na de sluis met vol gas de Lek op. Gelukkig was er geen vaarverkeer en met een vaartje van 12 km (ja zo hard kan onze Josephine) gingen we naar de sluis. Samen met een vrachtschip varen we keurig om 10 uur de Viaanse sluis in. De sluizen hebben we nu gehad alleen nog bruggen. We waren blij dat we gister het Amsterdam-Rijnkanaal gedaan hadden, want met met het weer van vandaag is het geen pretje om daar te toeven. Maar de regen levert ook wel weer mooie natuur op. Door alle neerslag zijn er bijna geen golven van de wind, de polders zijn gelijk weer groener door het water. Je ziet ganzen in ganzenpas op de weg. Verder komen de bekende dingen langs de vaarroute voorbij. Kortom we komen aardig richting thuis het is bekend maar toch totaal anders vanaf het water. Zo kwamen we langs Van Genderen (voormalig Kraanbedrijf) (Sinterklaasfeest met Teuni). Het zeshoekige huis bij het kanaal. de Bolgerijse brug, de Meerkerkse brug met zijn molen. Hij draaide, mooi Nederland hoor.

De Baselbrug bij Nieuwland en de spoorbrug bij Arkel deze blijft ieder half uur maar 10 minuten open staan. Ja de trein van en naar Leerdam rijdt daar dan. Via Arkel gaan we de Linge op naar Gorinchem. Het stuk industrieterrein is niet zo mooi, maar als je de bocht om Gorinchem in vaart dan geniet je weer. De boot midden in het centrum meteen richting Acquoy gelegd. We waren er vroeg in de middag. Blij dat de restaurants weer open zijn. Want het is een koude dag en dan smaakt een warme lunch erg goed. Hierna nog een echt Gorkums Schippersbittertje gekocht. Want door de frissigheid stook je met dit drankje weer lekker warm. Morgenochtend varen we naar Leerdam en naar Acquoy. Geniet van de foto’s en filmpjes.

6 juni 2020. Van Gorinchem naar Acquoy.

Het waait en regent vanmorgen als we wakker worden in de haven van Gorinchem. Om 11 uur kwam onze Jochem bij ons op de boot. Gezellig hoor. Na een rondleiding worden de watertanks bijgevuld. Tussen Bunschoten-Spakenburg en Gorinchem hebben we 120 liter van de 430 liter verbruikt. Na koffie met appeltaart zijn de trossen losgegooid en varen we richting Acquoy. Het waait vandaag behoorlijk windkracht ZZW4 dat wordt wat met aanleggen.

Je weet waar je bent bent want we rijden regelmatig over de dijken. Maar het ziet vanaf het water allemaal anders. Jochem ging een tijdje sturen. Het is gewoon een makkelijke boot om mee te varen. Zo gleden we al pratend, koffiedrinkend, broodje etend langs Arkel, Spijk, Kedichem, Heukelum en Leerdam. Daarna langs Asperen de bunker aan de Meerdijk door de sluis en langs het fort nabij Asperen. De hoek om en dan zien we de steiger van het Lingelandje al. Omdat we wind mee hebben doen we nog een rondje op het brede stuk bij Breeknap en varen terug naar de steiger. Door de harde tegenwind en de rotswal er vlakbij eerst de Josephine langszij de steiger gelegd. Daarna met duwen en trekken hebben we haar zo neergelegd dat als we in de achterkajuit zitten we over de Linge kunnen kijken. Natuurlijk komen Charlotte en Pieter Willem ook kijken. Met trots laten we hun de Josephine zien.(vergeten foto’s van te maken).

Een lang gekoesterde droom komt echt voor ons uit. Wat is dit mooi. Naast de boot is er nu een terras van drie meter breed. Je bedenkt dit jaren terug en bouwt het op en zet alles in elkaar. Dan is het mooi dat het hele plaatje compleet is. Ben benieuwd naar morgenochtend ontbijten met dit mooie uitzicht. Geniet mee zou ik zo zeggen.

14 juni 2020. Dit is ons laatste verslagje over onze reis van Giethoorn naar Acquoy en het wennen van de Josephine op haar aanlegplaats aan het land. Sinds verleden week zaterdag zijn we bij het landgoed van de Vereniging Heerlykheid Schroot. Wat een rustweek was dit zeg. Heeerlijk gewoon. Wat voor ons bijzonder is dat het ondanks slechter weer het in deze boot goed toeven is. Normaal gaan we bij regen en wat kouder weer direct naar de Meent. Nu niet en dat is toch bijzonder. In deze week was het showen van de Josephine heel belangrijk. Maar ook effe varen naar Geldermalsen, winkelen in Beesd met de fiets is gewoon leuk. En verder genieten van landje, de steiger en de boot. Jolanda ging iedere ochtend gelijk zwemmen. Daarna lekker ontbijten, gekookt eitje, croissantjes, beschuitje met aardbeien en koffie. Gerard en Janine komen een nachtje logeren. Zij slapen in hun bus op de dijk. De twee zussen zijn helemaal in hun element. De een in de boot de ander in de camperbus. Bijzonder om te zien. Onze huisbever komt iedere avond voorbij. En ik heb weer gevist. Ook zijn de eerste aanpassingen gedaan aan de Josephine, de water- en dieselvuldoppen zijn vernieuwd met exemplaren met een slot. De verstopte afvoer blijkt met een handel afgesloten te zijn. Werkt weer dus. Vrijdagnacht noodweer meegemaakt. Een stoel werd door de wind in de Linge geblazen. Moest ik toch de volgende dag gaan zwemmen. Dit was een heerlijke week de tijd vergeet je totaal. Vanmorgen ging ik naar de bakker in Asperen om brood te halen. OP ZONDAG!!!

Morgen gaan we weer lekker (thuis)werken. Beiden tegenover elkaar aan tafel. Er zijn niet veel foto’s en filmpjes deze week gemaakt maar geniet nog effe mee.